Zitles

Als jij scheef zit, dan loopt je paard ook scheef
Illustratie: Sandy Rabinowitz

 

Zitles, er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan.
Want zeg nou zelf, zitles, dat is toch voor beginners?

Het klopt dat wanneer je net begint met paardrijden, de focus heel erg wordt gelegd op houding en zit. Ik denk dat de meeste ruiters de onderstaande zinnen nog wel kunnen dromen (en misschien hoor je zelfs de stem van je instructeur erbij):

  • Schouders, heup, hak op 1 lijn
  • Handen laag
  • Hakken naar beneden
  • Rechtop zitten en schouders naar achteren
    (of onderling tegen elkaar: tieten vooruit!)

Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? En zijn die aanwijzingen van vroeger eigenlijk wel effectief? 

 

Naar mate je meer zelfstandig gaat rijden, vergeet je soms op je houding te letten. Ongemerkt ben je misschien scheef gaan zitten, trek je een been of schouder op, heb je flapperende onderbenen, zet je je ademhaling vast, of heb je nog wel eens wat moeite met doorzitten.

 

Wat je niveau ook is, je houding en zit zijn een heel belangrijk onderdeel van het paardrijden. Als jij niet goed zit, kan je paard niet goed onder jou lopen (zie de afbeelding hierboven). Met alles wat je doet kan jij je paard tegenwerken óf juist helpen en ondersteunen! En wat dacht je van je eigen lijf? Als jij niet goed zit en niet lekker mee kan bewegen met je paard, dan kan je daar zelf ook flinke lichamelijke klachten van krijgen. Terwijl paardrijden ook wonderen kan doen wanneer je last hebt van rugklachten!

 

Minder angst en spanning door zitles

Wanneer je onzeker of angstig bent tijdens het rijden, dan doet je hele lijf gezellig mee. In het begin kan je het misschien nog een beetje verbloemen, maar of je het nou wil of niet: als die knop in je hoofd omgaat, dan volgt je lijf vanzelf. Je verstijft, je ademhaling schiet omhoog (of stokt in je keel), misschien voel je je gefrustreerd of machteloos en met een beetje pech neemt je paard de spanning ook nog van je over.

 

Andersom werkt het gelukkig ook! Als jij kan signaleren wat er in je lijf gebeurt wanneer je angstig of gespannen bent, dan kan je ook gaan oefenen met het bewust loslaten van deze spanning. Wanneer er meer rust komt in je lijf en in je ademhaling, dan wordt het gevoel van angst en spanning automatisch ook minder.

Daarnaast is zitles is ook een mooie manier om het rijden weer langzaam op te pakken na een nare ervaring, zoals een val van je paard.

 

 

Het verschil tussen zitles en gewone rijles

Tijdens een 'gewone' rijles zijn we bezig met het complete plaatje, waar je houding en zit natuurlijk een belangrijk onderdeel van is. Tijdens een zitles ligt de focus, zoals de naam natuurlijk al verklapt, volledig op jouw houding, zit en ademhaling. We kijken veel minder naar hoe je paard loopt, al is het natuurlijk erg leuk om te zien en te voelen hoe je paard onder je verandert wanneer jouw houding verandert.

Om nog meer gave dingen te kunnen doen met houding en zit, ben ik opgeleid tot Franklin Method Equestrian Spine Trainer, zodat ik jou kan helpen bij het beter bewegen van je wervelkolom. De meeste mensen zullen de Franklin Methode waarschijnlijk kennen als het rijden met ballen en banden, maar het is veel meer dan dat! Je leert je lijf beter kennen, zowel op als naast het paard, je werkt aan je mindset en uiteraard gaan we ook aan de slag met de ballen en banden.

Nieuwsgierig geworden? Klik dan op de knop hier beneden!

Volg Vitamine P ook op Facebook en Instagram:

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

Vitamine P is gevestigd in Soest,
omgeving Amersfoort en Utrecht