Zitles

Als jij scheef zit, dan loopt je paard ook scheef
Illustratie: Sandy Rabinowitz

 

Het maakt niet uit op welk niveau en in welke discipline je rijdt. Of je een eigen paard hebt of manegeruiter bent. Of je al les bij iemand volgt en dit als aanvulling wilt doen, of volledig bij mij wilt lessen. Werken aan je houding en zit kan altijd!

 

 

Wanneer je net begint met paardrijden, wordt de focus vaak eerst gelegd op je houding en zit. Misschien kan je je nog wel herinneren dat dit naar je werd geroepen:

  • Schouders, heup, hak op 1 lijn
  • Handen laag
  • Hakken uitdrukken
  • Rechtop zitten en schouders naar achteren
    (of onderling tegen elkaar: tieten vooruit!)

Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? En zijn die aanwijzingen eigenlijk wel effectief, of bereik je betere resultaten met andere aanwijzingen? 

 

Naar mate je meer zelfstandig gaat rijden en de focus op andere dingen komt te liggen, vergeet je soms op je houding te letten. Ongemerkt ben je misschien scheef gaan zitten, knik je in, trek je een been of schouder op, heb je flapperende onderbenen, zet je je ademhaling vast, of zou je het doorzitten willen perfectioneren.

 

Wat je niveau ook is, je houding en zit zijn een heel belangrijk onderdeel van het paardrijden. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat dit het allerbelangrijkste onderdeel is! Want als jij niet in balans zit en niet met je paard mee kan bewegen, kan je paard niet goed onder jou lopen (zie de afbeelding hierboven). Met alles wat je doet kan jij je paard tegenwerken óf juist helpen en ondersteunen. En wat dacht je van je eigen lijf? Als jij niet lekker mee kan bewegen met je paard, dan kan je daar zelf ook flinke lichamelijke klachten van krijgen. En er is maar één iemand die hier wat aan kan veranderen, namelijk jijzelf!

 

Beter bewegen begint met bewustwording; voelen wat er gebeurt, wat je doet, hoe je beweegt, hoe je paard beweegt, etc. Hier zijn geweldige tools en oefeningen voor, zowel op je paard als op de grond. Want als je al moeite hebt om je lijf op de grond te voelen en bewegen, hoe kan je dan in balans en harmonie meebewegen met je paard? Dit is heel goed op de grond te trainen en je voelt direct verandering wanneer je weer op je paard zit. Ik gebruik hiervoor de technieken uit de Franklin Methode.

 

 

Het verschil tussen zitles en gewone rijles

Tijdens een 'gewone' rijles ben je vaak bezig met het complete plaatje, waar je houding en zit natuurlijk een belangrijk onderdeel van zijn.

 

Tijdens een zitles ligt de focus, zoals de naam natuurlijk al verklapt, volledig op jouw houding en zit, maar ook je mindset en ademhaling pakken we mee. We zijn niet bezig met het trainen van je paard, al is het natuurlijk erg leuk om te zien en te voelen hoe je paard onder je verandert wanneer jouw houding verandert. Voelen dat je in harmonie met je paard kan bewegen, daar willen we naartoe!

 

Een zitles is dan ook een mooie aanvulling op je gewone rijlessen en kan zonder problemen naast elkaar worden gevolgd. Je hoeft niet bang te zijn dat je je training met een eventuele andere instructeur hiermee in de weg zit en ik durf zelfs te zeggen dat het je juist helpt om nog mooiere resultaten te behalen!

 

Zelf ben ik groot fan van de Franklin Methode en ben ik opgeleid tot Franklin Method Equestrian Trainer. De meeste mensen zullen de Franklin Methode waarschijnlijk kennen als het rijden met ballen en banden, maar het is nog veel meer dan dat. Je leert je lijf beter kennen, zowel op als naast het paard, je werkt aan je mindset en uiteraard gaan we ook aan de slag met de ballen en banden!

 

Nieuwsgierig geworden? Hier leg ik je meer uit over de Franklin Methode.

 

 

 

Minder angst en spanning door zitles

Wanneer je onzeker of angstig bent tijdens het rijden, dan doet je hele lijf gezellig mee. In het begin kan je het misschien nog een beetje verbloemen, maar of je het nou wil of niet: als die knop in je hoofd omgaat, dan volgt je lijf vanzelf. Je verstijft, je ademhaling schiet omhoog (of stokt in je keel), misschien voel je je gefrustreerd of machteloos en met een beetje pech neemt je paard de spanning ook nog van je over.

 

Andersom werkt het gelukkig ook! Als jij kan signaleren wat er in je lijf gebeurt wanneer je angstig of gespannen bent, dan kan je ook gaan oefenen met het bewust loslaten van deze spanning, of de spanning om te zetten in een beweging die wél voor je werkt. Wanneer je meer vertrouwen krijgt in je lichaam en je balans (je stevige zit, die elke beweging moeiteloos kan volgen), dan wordt het gevoel van angst en spanning automatisch ook minder.

Daarnaast is zitles is ook een mooie manier om het rijden weer langzaam op te pakken na een nare ervaring, zoals een val van je paard.

 

Volg Vitamine P ook op Facebook en Instagram:

Vitamine P is gevestigd in Soest,
omgeving Amersfoort en Utrecht